Wednesday, June 22, 2011

Novel

As'salam..

Hari ini ibu Adam Muaz akan menulis entry yg tiada kaitan dgn perkembangan anak2.. Pagi2 masuk office bc status ex-officemate, byk status yg die update berdasarkan petikan dr sebuah novel yg sdg dibaca , PEMILIK CINTAKU SELEPAS ALLAH DAN RASUL. Katenya buku ni sgt bagus especially utk para remaja, bakal2 pengantin dan mereka yg bergelar suami/ isteri.. Mase kerja kat Segamat dulu, kitorg slalu pergi ke satu kedai buku ni.. Buku2 kt situ semua best2, mostly buku yg dijual adalah terbitan TELAGA BIRU.

Saye sendiri ada memiliki beberapa buku terbitan TELAGA BIRU antaranya DENYUT NADI MEDIK. Buku ni pon sgt best. Sbnrnya, penulis DNM dan PCSADR adalah pasangan suami isteri. Dalam byk2 koleksi novel saya, buku ni adalah buku yg terbaik pernah saye bace.. Mule2 beli buku sebab bace sinopsisnya yg menceriata perjalanan hidup seorang doctor.. Almaklum la, cita2 dr kecik dulu memang nk jd doctor.. tapi disebabkan belajar main2,, maka cite2 tu kan kesampaian...


Denyut Kasih Medik merupakan sebuah kisah perjuangan seorang doktor muda mengaplikasikan syariat di hospital ketika bergelar doktor pelatih (houseman). Ia juga kisah masyarakat kerana menyentuh isu-isu perubatan dalam kehidupan masyarakat. Bukan itu sahaja, ia kisah seorang pemuda yang hidupnya sarat impian dan cita-cita. Lebih menarik, ia bukan hanya menyentuh _qh perubatan bahkan turut menyelitkan fiqh wanita dan fiqh cinta. <source: http://telagabiru.net.my>


Satu lg novel yg saya suka...
Jilid pertama setting cerita di Mesir sedangkan pada jilid kedua di Indonesiayaitu di daerah Jawa. Tokoh utama dalam novel ini adalah Abdullah Khairul Azzam. Dia adalah seorang mahasiswa Indonesia dari pelosok desa di Pulau Jawa yang melanjutkan studi di Mesir. Sebenarnya dia adalah mahasiswa yang berprestasi tetapi semenjak ayahnya meninggal, ia menjadi tumpuan keluarga dan harus membiayai ibu dan beberapa adiknya di Indonesia, hingga dengan keikhlasan hati harus berkorban menjadi penjual bakso dan pembuat tempe di Mesir. Tetapi berkat pengorbanannya, ia berhasil menjadi jalan bagi kesuksesan adik-adiknya dan ia menjadi seorang pengusaha di daerahnya.

Kalau DNM dibeli sebab kisah seorg doctor, tp novel KCB ni pulak saye beli sebab terpengaruh dgn soundtrack Ketika Cinta Bertasbih (Melly Goeslaw) ni..
Bertuturlah cinta
Mengucap satu nama
Seindah goresan sabdamu dalam kitabku
Cinta yang bertasbih
Mengutus Hati ini
Kusandarkan hidup dan matiku padamu
Bisikkan doaku
Dalam butiran tasbih
Kupanjatkan pintaku padamu Maha Cinta
Sudah di ubun-ubun cinta mengusik resah
Tak bisa kupaksa walau hatiku menjerit
Ketika Cinta bertasbih Nadiku berdenyut merdu
Kembang kempis dadaku merangkai butir cinta
Garis tangan tergambar tak bisa aku menentang
Sujud sukur padamu atas segala cinta

Ok, sekarang ms utk mendapatkan novel PCSADR.. Kalau ikut sinopsisnya..
Novel ringkas ini mengisahkan Qaniah, seorang wanita yang sangat berhati-hati dalam menetapkan pasangan hidupnya. Keimanan yang tinggi dan kepercayaan yang menyeluruh terhadap Islam membuatkan beliau menggunakan segala pendekatan yang diajar Rasulullah SAW untuk hanya menerima pasangan hidup yang benar-benar dapat mendidik beliau dan keluarga ke jalan rahmat. Berkat kesabarannya itu, beliau akhirnya berjaya menemui PEMILIK CINTANYA, setelah Allah dan Rasul.

Nampaknya weekend ni kena lah ajak Ayah Adam Muaz dan anak2 ke kedai buku. Walaupon sebenarnya saye dah mintak tolong my ex-officemate book kan novel tu kat our fav book store kat Segamat nun..  


Sekian~

No comments:

Post a Comment